Sidor

lördag 12 december 2015

Virkade tomtar eller en riktig tomtepuss!

Jag lovade ett litet gratis julmönster och här kommer det. Vad sägs om en riktig tomtepuss!








Tomtarna är virkade i Tildagarn från Svarta Fåret och jag har använt nål nr 2,5.
De blir ca 12cm höga från botten och upp till hjärtbågen.
*-* betyder varvet ut
tills betyder tillsammans, alltså en minskning, virka ihop 2 maskor
Virkas i spiral så märk med en garnstump var varvet börjar.


Huvud/kropp
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring med beige garn
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2   *2fm i varje m*
v3   *1fm, 2fm i nästa m*
v4   *2fm, 2fm i nästa m*
v5-7   *1fm i varje m*
v8    *2fm, 2fm tills*
v9    *1fm, 2fm tills*
v10   *1fm i varje m*
byt till den färg du vill ha på kroppen
v11   *1fm, 2fm i nästa m*
v12   *2fm, 2fm i nästa m*
v13   *3fm, 2fm i nästa m*
v14-18   *1fm i varje m*
v19   *3fm, 2 fm tills*
v20   *2fm , 2fm tills*
v21   *1fm, 2fm tills*
Tag av garnet.

Gör en liten bottenplatta.
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2   *2fm i varje m*
Tag av garnet men spara en bit som du använder när du syr fast bottenplattan.

Mössa
Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring i den färg du vill ha på mössan.
v1   6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2-25   *1fm i varje m*
v26   *1fm, 2fm i nästa m*
v27   *2fm, 2fm i nästa m*
v28   *3fm, 2fm i nästa m*
fortsätt att öka på samma sätt genom att göra en fm mer på varje varv mellan ökningarna tills du har gjort *9fm, 2fm i nästa m*
v35-37   *1fm i varje m*
Tag av garnet.

Montering
Stoppa huvud och kropp med vadd. Sy fast den lilla bottenplattan undertill. Stoppa inte för hårt, då blir den rund i botten och har svårt för att stå. Tryck till bottenplattan uppåt så står nissen lite stadigare.
Knyt fast små garnstumpar till skägg.
Dela garnet så blir det ett tjockt fint skägg. Gör en liten fläta eller lägg bara några delade garnbitar över huvudet på flickan så hon får lite hår. Fäst flätan eller "håret" med lite lim eller ett par små stygn mitt uppe på huvudet.
Jag har stoppat in piprensare i mössan på ett par av tomtarna, men jag har även gjort utan piprensare och då sytt i hop mösspetsarna i stället. Vilket man gör är en smaksak, jag tycket att resultatet blev det samma. Jag limmade ihop tomtarna på mitten/magen. Sedan limmade jag fast mössorna, funkar säkert att sy ihop också. Forma mössorna till ett hjärta och se där, en riktig tomtepuss!!



Nu blir det inte fler julmönster detta året, tror jag, men man vet ju aldrig om man får en idé. Fast jag har inget på gång just nu i alla fall.....
Glöm inte att titta under etiketten Jul ute i kanten. Där finns fler julmönster, de flesta är gratis.

Ha det bra!
Åsa




17 kommentarer:

  1. Så himla söta tomtar - tack för att du lägger ut mönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Se det som en liten julklapp från mej!
      Ha det bra!Åsa

      Radera
  2. ännu ett gulligt mönster från dig önskar en riktig skön lucia och 3 advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En riktigt God Jul till dej!
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  3. Så fint!! Tack för mönstret och god jul!/ marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie-Louise!
      En riktigt God Jul till dej också!
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  4. Tack så jättemycket för det nya mönstret och ha en riktigt God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bettan och en God Jul till dej också!
      Ha det bra! Åsa

      Radera
  5. Hittade det här mönstret i år 2016.
    Tack så väldigt mycket. Kram Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      Bättre sent än aldrig...
      Det funkar säkert lika bra i år också :)
      Ha det bra!
      Åsa

      Radera
  6. Wow vilket gulligt par

    Vill gärna fråga om det är ok att virka så sen sälja ?
    Det är för behövande pengarna sedan går till��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Tack, ja de är väldigt söta! Du får gärna virka och sälja, det finns det fler som gör. Går sedan pengarna till en god sak är det ännu roligare.
      Ha det bra!
      Åsa

      Radera
  7. Hej!
    Dina tomtar är superfina och nu försöker jag göra mig ett par. Vilket lim använder du för att limma ihop dom? Jag tänkte på superlim men det kanske inte går på garn.
    Tacksam för svar 😊
    Mvh
    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Vad kul att du virkar ett par pusstomtar!
      Jag använder ett lim som ska vara bra till scrapbooking "Scotch Strong´n Precis Glue" heter det. Jag har köpt det i min lokala bokhandel och jag tycker att det är riktigt bra. Det finns ju även textillim som ska fungera och det finns nog att köpa i vanliga varuhus. Hoppas att du får tag i ett bra lim.
      Ha det bra!
      Åsa

      Radera
  8. Fine nisser hvor får jeg mønsteret

    SvaraRadera
  9. Tack för så gulliga tomtemönster. Har aldrig virkat figurer men de här tomtarna måste jag försöka mig på.
    God Jul.

    SvaraRadera
  10. Tack för jättefina tomtemönstret. Har aldrig virkat figurer men nu måste jag försöka. God Jul

    SvaraRadera