söndag 13 april 2014

Pynt till påskriset

Egentligen hade jag inte tänkt att göra fler påskmönster i år men så fick jag en idé och då blev det såhär. 
Såg i facebooks virkgrupper att det gjordes små hattar att hänga i påskriset, då MÅSTE jag ju också göra en hatt. Här är min lilla hatt.







Som vanligt virkar jag i Tilda garn från Svarta Fåret, virknål 2,5. Då blir  hatten ca 6 cm stor. Hatten virkas i spiral så märk med en garnstump var varvet börjar. *-* betyder varvet ut. 

Hatt

Lägg upp 2lm eller gör en magisk ring
v1    6fm i 2:a lm från nålen eller i magisk ring
v2    *2fm i varje m*
v3    *1fm, 2fm i nästa m*
v4    *2fm, 2fm i nästa m*
v5    *1fm i varje m* virkas i bakre mb (dvs den som är längst ifrån dej)
v6-7  *1fm i varje m*
v8    *1fm, 2fm i nästa m* virkas i främre mb (dvs den som är närmast dej)
v9    *5fm, 2fm i nästa m*
v10   *1fm i varje m* avsluta med 1 eller 2 sm för att få ett jämnare avslut.

Fäst garnändarna och knyt en bit garn runt hatten. Knyt i en tråd som du kan hänga upp hatten med.



Denna lilla hatt är så enkel och snabbvirkad så du fixar lätt några stycken på en kväll.

Ha det bra! Åsa

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med av dina fina mönster. Jag har virkat påskägg & hönor.
    Ska försöka hinna med några hattar också.
    Glad Påsk. Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara roligt att få dela med sig Kerstin :) Du hinner säkert med några hattar också, de är så lätta och snabba att göra. Sedan är de väldigt söta att hänga upp i påskriset.
      Ha det bra och Glad Påsk! Åsa

      Radera
  2. jag säger som förre talaren smile är tacksam för alla dina fina gratismönster

    jag passar på önskar glad påsk till dig

    SvaraRadera