fredag 22 november 2013

Julstrut

Nä nu är det väl dags för ett gratismönster igen?! Här kommer ett enkelt litet julpynt som du fixar till lätt. Som vanligt så har jag virkat med Tilda garn från Svarta Fåret och nål nr 2,5.




Strut

*-* betyder varvet ut, du virkar i spiral så märk med en garnbit i avvikande färg var varvet börjar

Lägg upp 2lm
v1    6fm i 2:a lm från nålen
v2   * 1fm i varje m*
v3   * 2fm i varje m*
v4   * 1fm i varje m*
v5   *1fm, 2fm i nästa m*
v6   *1fm i varje m*
v7   *2fm, 2fm i nästa m*
v8   *1fm i varje m*
v9   *3fm, 2fm i nästa m*
v10  *1fm i varje m*
v11  *4fm, 2fm i nästa m*
v12  *1fm i varje m*
v13  *5fm, 2fm i nästa m*
v14  *1fm i varje m*
v15  *6fm, 2fm i nästa m*
v16  *1fm i varje m*

Fortsätt så här med att öka vartannat varv och vartannat varv med 1fm i varje m tills din strut är så stor som du vill ha den. Jag slutade med 12fm, 2fm i nästa m och sedan ett enkel varv. Avsluta alltid med ett enkelt varv med 1fm i varje m. Vill du ha en rak kant slutar du nu eller så kan du göra tex bågar genom att virka 3lm hoppa över 1fm, 1fm i nästa m, 3lm osv. Jag virkade sista varvet med pälsgarn på den ena struten. Sedan är det bara att dekorera som man vill. 

Grepe/handtag

Virka 50lm, vänd genom att göra 1fm i andra lm från nålen. Virka 1fm i varje lm hela vägen tillbaka. Klart! Fäst trådarna och sy sedan fast grepen med små stygn med sytråd på insidan.

Blomman gjorde jag såhär:Virka 6lm och ta ihop dem till en ring med 1sm.
v1 1lm (=1:a fm) 11fm om ringen avsluta med 1sm i 1:a lm
v2 1lm (=1:a fm) 8lm, hoppa över 1fm, 1fm i nästa m, 8lm osv avsluta med 1sm i 1:a lm på varvet. Nu ska du ha 6 lm bågar. Jag limmade på mina blommor och satte en pärla i mitten.



Lite svårt att ta bra foto när man inte kan hitta något bra dagsljus nu för tiden men jag hoppas att ni ser hur jag har gjort ändå.

Ha det bra! Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar